III. Elsüllyedni a motiválatlanság mocsarában
Tudományos felmérések, megvalósult e-learning tanfolyamok tanárai és a távtanulást kutató szakemberek tapasztalata egybehangzóan azt igazolja, hogy az e-learninges oktatás csak akkor lehet hatékony, ha sikerül optimális összhangot teremteni az önálló on-line, és a tutorált on-line oktatás között. Tehát mindenképpen kell valaki, aki ösztökél és motiváltságodat nem hagyja lankadni.
Az önálló online tanulás csak kivételesen lehet eredményes. Hatalmas elszántságot és erős külső motivációt igényel. pl. kirúg a főnököd ha nem tanulsz meg franciául fél év alatt. Az ilyen tanuló módszeresen gyakorol, tudja, hogy honnan hová akar eljutni a nyelv használatában, és mikorra akarja azt a szintet elérni. A tanulása összetett, nem csak a könyv fölött és az osztályteremben töltött órákra korlátozódik. Minden –a modernkor adta - lehetőséget és alkalmat megragad annak érdekében, hogy önállóan fejlessze képességeit, hogy minél hamarabb a saját szolgálatába állíthassa a megszerzett nyelvtudást. Válogat a neki legjobban megfelelő formákból.
Lássuk be, nem mindannyiunk képes ekkora önfegyelemre. Nekünk, a többieknek szükségünk van egy kis noszogatásra, s itt lép be a képbe a "tutor". Az ú.n. tutorált tanulás során a nyelvtanár mentorként segíti a tanulót. A virtuális tanulási környezet átalakítja a hagyományos tanár-tanuló kapcsolatot is. Az e-learningben a tanár szerepe átértékelődik, mivel a tanár magyarázó, ismeretátadó szerepére itt kevéssé van szükség.
Feladata a tudás megszerzésének szervezése és folyamatos átszervezése, segíti a tanulók alkalmazkodását a változó tanulási forrásokhoz. A tutor összekapcsolja az aktív, a résztvevőben már kialakult nyelvtanulási technikákat az e-learnighez szükséges technikákkal, segít a tanulási célokat kijelölni. A tutor egy védőangyal szerepét játszhatja, de semmiképp sem az ostorozó hajcsárét.